Ζώνη ασφαλείας

Βάσει του πρωτου νόμου του Νεύτωνα, γνωστο και ως νόμος της αδράνειας, ένα σώμα που βρίσκεται σε μια κινητική κατάσταση τείνει να παραμείνει σε αυτή μέχρι να επιδράσει πάνω του μια εξωτερική δύναμη. Έτσι για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο που κινείται σε δρόμο με ταχύτητα 80χλμ/ώρα θα συνεχίσει να κινείται με αυτή τη ταχύτητα μέχρι να επιδράσει κάποια δύναμη πάνω του. Η δύναμη αυτή μπορεί να προκληθεί από τον οδηγό όπως να επιταχύνει ή να επιβραδύνει είτε για να κόψει ταχύτητα είτε για να ακινητοποιήσει το όχημα του. Αυτή η αλλαγή στη κινητική του κατάσταση γίνεται σε μεγάλο χρονικό διάστημα και είναι ιδιαίτερα ομαλή. Στη περίπτωση όμως που η εξωτερική δύναμη που θα επιδράσει στο όχημα αυτό δεν προκαλείτε από τον οδηγό του αλλά είναι η σύγκρουση με ένα άλλο όχημα ή κάποιο άλλο σταθερό αντικείμενο η αλλαγή στην κινητική του κατάσταση θα είναι ακαριαία και πολύ βίαιη. Σε αυτή τη περίπτωση η ακινητοποίηση του οχήματος είναι ακαριαία οπότε οτιδήποτε δεν είναι σταθερά δεμένο πάνω στο όχημα θα συνεχίσει την πορεία του με την αρχική ταχύτητα του οχήματος μέχρι να έρθει σε επαφή με κάποιο αντικείμενο που θα το ακινητοποιήσει. Αντικείμενα όπως μπουκάλια νερού, κινητά τηλέφωνα, ποτήρια καφέ και άνθρωποι θα εκσφενδονιστούν με την ταχύτητα του οχήματος. Για τα αντικείμενα δεν θα μας απασχολήσει στο παρόν άρθρο παρά μόνο για τους ανθρώπους που επιβαίνουν στο όχημα..

 

 

 

Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα κάποιος ονόματι Jack Swearingen στο Λούσβιλ του Κεντάκι εφηύρε την ζώνη ασφαλείας 2 σημείων. Οι ζώνες 2 σημείων αν και προσέφεραν μεγαλύτερη ασφάλεια από το να είσαι ελεύθερος μέσα στο όχημα σου δεν έλυσαν όλα τα προβλήματα. Στη περίπτωση της σύγκρουσης το κεφάλι του επιβάτη μπορούσε να έρθει σε επαφή με κάποια σκληρή επιφάνεια αλλά και σε περιπτώσεις μπορούσαν να τραυματίσουν πολύ σοβαρά τη σπονδυλική στήλη γιατί συγκρατούσαν το κάτω μέρος του κορμού και τα πόδια το επιβάτη αλλά το στήθος με τα άνω άκρα συνέχιζαν τη πορεία τους προς τα εμπρός μετά την σύγκρουση μέχρι η σπονδυλική στήλη να τεντώσει και να ακινητοποιήσει το στήθος.

 

 

Έτσι εν έτη 1959 η πρωτοπόρος σε θέματα ασφαλείας VOLVO τοποθετεί για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο VOLVO AMAZON, ζώνη ασφαλείας 3 σημείων. Η ζώνη 3 σημείων προσέφερε το πλεονέκτημα ότι έφερε τη ζώνη ασφαλείας πρώτη φορά στο στήθος του επιβάτη συγκρατώντας έτσι και το άνω μέρος του ανθρώπινου σώματος. Έτσι σε περίπτωση σύγκρουσης το σώμα του επιβάτη θα παραμείνει στη θέση του επιβραδύνοντας ομαλότερα και δεν εκσφενδονιστεί προς τα εμπρός. Τα σύγχρονα συστήματα ζωνών ασφαλείας με την χρήση των προεντατήρων συγκρατούν το ανθρώπινο σώμα στην ιδανική θέση για το άνοιγμα των αερόσακων του οχήματος.

 

Άρα καταλήγουμε ότι αν δεν θέλουμε να εκσφενδονιστούμε από το όχημα ή να συγκρουστούμε με κάποια πολύ σκληρή επιφάνεια φοράμε πάντα τη ζώνη ασφαλείας.