Παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου

Έγινες γονιός!

Συγχαρητήρια! Χαρά απερίγραπτη για τους γονείς και τους παππούδες. Ήρθε η ώρα να βγει το μωρό από το μαιευτήριο τι κάνεις; Θα το μεταφέρεις αγκαλιά μέχρι το σπίτι ή θα έχεις ήδη αγοράσει παιδικό καθισματάκι; Θα ρισκάρεις την αγκαλιά ή θα επενδύσεις 250€ σε ένα εγκεκριμένο και πιστοποιημένο καθισματάκι; Μιλάμε για το παιδί σου… ότι πολυτιμότερο έχεις.

  Καθισματάκι ή αγκαλιά εσύ αποφασίζεις

Το παιδικό κάθισμα είναι κάθισμα τύπου μπάκετ για μικρούς ανθρώπους. Όπως οι οδηγοί αγώνων χρειάζονται ένα κάθισμα που να αγκαλιάζει όλο το σώμα και με την χρήση ζωνών ασφαλείας πολλών σημείων να είναι προστατευμένοι σε περίπτωση ατυχήματος έτσι και τα μωρά χρειάζονται το ειδικό κάθισμα τους γιατί οι θέσεις μέσα στο αυτοκίνητο είναι σχεδιασμένες για ενήλικες ή μεγάλα παιδιά.

Τα παιδικά καθίσματα χωρίζονται σε πολλές κατηγορίες ανάλογα με τον τρόπο προσαρμογής τους και με τα κιλά του παιδιού. Η προσαρμογή του παιδικού καθίσματος γίνεται με 2 μεθόδους, την παλαιότερη μέθοδο της χρήσης της ζώνης ασφαλείας του αυτοκινήτου ή με την πιο καινούργια μέθοδο των καθισμάτων ISOfix. Στην παλαιότερη μέθοδο με την χρήση της ζώνης ασφαλείας δένουμε το παιδικό κάθισμα στο κάθισμα του αυτοκινήτου σαν να δένουμε έναν άνθρωπο, μετά με τις ζώνες του παιδικού καθίσματος δένουμε το μωρό. Με την χρήση του συστήματος ISOfix fix τα ειδικά παιδικά καθίσματα ISOfix αγκυρώνουν σε ειδικές σταθερές θέσεις ανάμεσα στην πλάτη και στο κάτω μέρος του καθίσματος. Κάποια καθίσματα ISOfix έχουν ειδική ζώνη που πιάνει την πίσω πλευρά του  καθίσματος που τοποθετείται, ενώ άλλα έχουν ειδική προέκταση που στερεώνεται στο πάτωμα του αυτοκινήτου.

Τύποι απλών παιδικών καθισμάτων

Καθίσματα τύπου ISOfix

Τα παιδικά καθίσματα χωρίζονται ανάλογα με τα κιλά σε διάφορες κατηγορίες. Κατά γενικό κανόνα τα καθίσματα κατηγοριών από 0-13 κιλά τοποθετούνται ανάποδα με την φορά κίνησης του οχήματος, ενώ τα καθίσματα των πιο μεγάλων κατηγοριών τοποθετούνται με την φορά του οχήματος. Τα καθίσματα 0-13 τοποθετούνται ανάποδα για λόγους ασφαλείας του μωρού. Σε αυτή την ηλικία το μωρό δεν έχει δυναμώσει αρκετά ώστε να μπορεί να συγκρατήσει το κεφάλι του όρθιο. Έτσι τοποθετώντας το μωρό ανάποδα προς την φορά κίνησης του οχήματος το τοποθετούμε και σε πιο οριζόντια θέση άρα και πιο ξεκούραστη γιατί θα ακουμπάει το κεφάλι του. Ο κυριότερος λόγος που βρίσκεται σε αυτή τη θέση είναι η ασφάλεια σε περίπτωση ατυχήματος. Σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση αν κοιτούσε προς τα εμπρός το μωρό ο σβέρκος του δεν θα μπορούσε να αντέξει το βάρος και την ορμή του κεφαλιού στην κίνηση που θα έκανε προς τα εμπρός και θα έσπαζε με αποτέλεσμα τον τραυματισμό του ή ακόμα και τον θάνατο του. Σήμερα παρατηρείτε και η τάση, κυρίως στις Σκανδιναβικές χώρες, να κατασκευάζονται παιδικά καθίσματα που κοιτούν ανάποδα και για πιο μεγάλα παιδιά μέχρι τουλάχιστον τα 35 κιλά για τους λόγους ασφαλείας που προαναφέραμε.

Παρατηρούμαι πως το μεσαίο καθισματάκι που απευθύνεται σε βρέφος είναι σε πιο οριζόντια θέση από τα υπόλοιπα καθίσματα που είναι για πιο μεγάλα παιδιά.

Ακόμη και σήμερα παρατηρείτε το φαινόμενο παιδιά όρθια ανάμεσα στα καθίσματα ή αγκαλιά στην μαμά στη θέση του συνοδηγού. Ο Ελληνικός Κ.Ο.Κ. προβλέπει την υποχρεωτική χρήση παιδικών καθισμάτων μέχρι την ηλικία των 12 ετών ενώ σε άλλες χώρες της Ε.Ε. η χρήση του καθίσματος είναι υποχρεωτική ανάλογα του ύψους του παιδιού ανεξαρτήτως της ηλικίας του π.χ. στη Γερμανία μέχρι το 1,5 μέτρο.